Uwierzytelnianie MFA dla pracowników

Wprowadzenie

  • Zgodnie z rekomendacją Microsoft oraz wytycznymi dyrektywy NIS2 pragniemy poinformować o konieczności wdrożenia zabezpieczenia Państwa kont logowaniem dwuskładnikowym do aplikacji chmurowych Microsoft 365, w których znajduje się m.in. Microsoft OneDrive oraz Microsoft Teams.
  • Usługa logowania dwuskładnikowego (Multi-Factor Authentication) to metoda zabezpieczenia konta, która wymaga od użytkownika potwierdzenia swojej tożsamości przy użyciu dodatkowej metody:
    • Podstawowa: numer telefonu do jednorazowych kodów SMS lub wykonania połączenia telefonicznego (kod podany głosowo) lub aplikacja autoryzująca na urządzeniu mobilnym;
    • Opcjonalna: klucz sprzętowy zabezpieczeń.
  • Rekomendujemy ustawienie alternatywnej metody do wcześniej wybranego drugiego składnika logowania.
  • Są to znane rozwiązania wykorzystywane np. w aplikacjach bankowych w celu ochrony przed nieautoryzowanym dostępem.
  • Komunikat o logowaniu dwuskładnikowym będzie pojawiał się każdorazowo przy pierwszym logowaniu do usług Microsoft na nowym urządzeniu oraz co 90 dni na wcześniej zalogowanych urządzeniach.
  • Od 14 lutego 2025 roku zostanie uruchomiona reguła wymagająca skonfigurowanie drugiego składnika logowania na każdym koncie @pw.edu.pl (w tym również konta gości).

Instrukcja

Pełna instrukcja do skonfigurowania drugiego składnika znajduje się w linku podanym poniżej:

 

Samodzielna aktywacja/dezaktywacja MFA

  • Zalecamy samodzielne uruchomienie MFA wcześniej w celu swobodnego przetestowania działania usług Microsoft po uruchomieniu MFA przed trwałym wdrożeniem usługi w dniu 14 lutego 2025.
  • Przed aktywacją drugiego składnika zaleca się w pierwszym kroku konfigurację drugiego składnika MFA na stronie https://mysignins.microsoft.com/security-info
  • Jeżeli nie zostanie skonfigurowany przez użytkownika drugi składnik MFA na koncie, po aktywacji MFA zostaniesz poproszony o jego konfigurację.
  • Następnie prosimy o skorzystanie z formularza dostępnego pod adresem https://forms.office.com/e/B2jjfjNd7c
  • Poniżej przedstawiamy proces działania formularza: 
  1. Przejdź do aktywacji drugiego składnika MFA, wybierz "Zgadzam się, chcę aktywować MFA", kliknij przycisk "Prześlij/Submit".
  2. Oczekuj na wiadomość email informującą o rozpoczęciu procesu aktywacji MFA.
  3. Po włączeniu MFA oczekuj na wiadomość email informującą o zakończeniu procesu aktywacji MFA. Wiadomość zawiera także możliwość dezaktywacji MFA.
  4. W przypadku skorzystania z opcji dezaktywacji MFA, wybierz "Tak, chcę dezaktywować MFA" oczekuj na wiadomość email informującą o rozpoczęciu procesu dezaktywacji MFA.
  5. Po dezaktywacji MFA na koncie oczekuj na wiadomość email informującą o zakończeniu procesu dezaktywacji MFA. Możesz wrócić do początku procesu aktywacji MFA.
  6. W przypadku chęci zmiany (dodania/usunięcia) drugiego składnika MFA należy zalogować się na stronie: https://mysignins.microsoft.com/security-info
  7. W przypadku problemu z logowaniem przy użyciu MFA należy przejść przez dezaktywację MFA. W celu usunięcia wadliwej konfiguracji (składnika MFA) postępuj zgodnie z punktem 6 lub skontaktuj się z zespołem ServiceDesk.

Linki do pobrania aplikacji

Reset MFA lub zmiana hasła

  • Zmiany skonfigurowanych składników można dokonać poprzez stronę: https://mysignins.microsoft.com/security-info 
  • Jeśli użytkownik pamięta swoje hasło może dokonać jego zmiany poprzez stronę: https://passwordreset.pw.edu.pl
  • W razie potrzeby zmiany hasła lub resetu MFA prosimy o kontakt użytkownika z zespołem ServiceDesk telefonicznie lub osobiście. Prosimy przygotować, w celu weryfikacji tożsamości:
    • numer SAP,
    • cztery ostatnie cyfry numeru PESEL,
    • numer telefonu komórkowego,
    • lub osobiście z dokumentem tożsamości (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, legitymacja pracownicza).

Pytania i odpowiedzi

Błąd "Upłynął limit czasu rejestracji wystawcy uwierzytelnienia"

  • Podczas dodawania urządzenia poprzez aplikację Microsoft Authenticator na urządzeniu mobilnym po zeskanowaniu kodu QR do aplikacji na stronie Microsoft pojawia się komunikat o błędzie "Upłynął limit czasu rejestracji wystawcy uwierzytelnienia. Wybierz pozycję "Dalej" aby spróbować ponownie."
  • Przycisk "Dalej" jednak nie występuje:
  • Należy zamknąć okno konfiguracji i wrócić do strony https://mysignins.microsoft.com/security-info.
  • Jeśli na liście urządzeń do logowania dwuskładnikowego pojawia się użytkowany telefon, oznacza to, że pomimo błędu procedura została zakończona pomyślnie.
  • W przeciwnym wypadku należy rozpocząć ponownie dodawanie urządzenia klikając na przycisk "Dodaj metodę logowania", a następnie "Aplikacja uwierzytelnienia" lub wybierając inną metodę do autoryzacji np. telefon.
  • Warto nadmienić, że czas na zeskanowanie kodu QR jest ograniczony, co może powodować wspomniany komunikat o błędzie.
  • Dlatego po otwarciu strony https://mysignins.microsoft.com/security-info zaleca się niezwłoczne skonfigurowanie drugiego składnika logowania.

Czy można skonfigurować drugi numer telefonu do odbioru kodów SMS?

  • Skonfigurowanie alternatywnego numeru telefonu jest możliwe tylko wykonywania połączeń jeśli wcześniej wybrano opcję autoryzacji za pomocą SMS.
  • Nie jest możliwe ustawienie drugiego numeru telefonu do otrzymywania kodów SMS, w takim przypadku kreator nie pozwoli na wybranie innej opcji niż wykonywania połączeń na wybrany numer (jak na zrzucie ekranu poniżej).
  • To rozwiązanie może być również wykorzystywane jako alternatywna opcja (np. w przypadku telefonów biurowych).

Trzymanie sesji w aplikacjach chmurowych w ujęciu logowania MFA

  • Podczas logowania do aplikacji (np. MS Teams) zostaniesz poproszony o zalogowanie hasłem oraz drugim składnikiem.
  • Wylogowanie się z aplikacji (np. MS Teams) spowoduje, że przy ponownym logowaniu poprosi o podanie hasła oraz drugiego składnika.
  • Zamknięcie aplikacji (np. MS Teams) i ponownie jej uruchomienie bez wylogowania trzyma sesję przez 90 dni.
  • Podobna sytuacja jest w przypadku używania przeglądarek internetowych w połączeniu z aplikacjami online.
  • W przeglądarce sesje są pamiętane do momentu usunięcia ciasteczek lub danych witryn, ustawionej silniejszej ochrony, czy nowe prywatne okno. Dla przykładu ustawienia, które mogą wyczyścić sesję w programie Mozilla Firefox:
    • Ustawienia > Prywatność i bezpieczeństwo > Prywatność > Ścisła:
    • Ustawienia > Prywatność i bezpieczeństwo > Ciasteczka i dane witryn > Usuwanie ciasteczek i danych witryn podczas zamykania przeglądarki Firefox:
    • Ustawienia > Prywatność i bezpieczeństwo > Historia > nie będzie zachowywał historii:

 

Kontakt

W przypadku innych pytań lub wątpliwości zachęcamy Państwa do kontaktu:

ServiceDesk, tel.: 22 234 5999, email: 5999@pw.edu.pl

ul. Noakowskiego 18/20, klatka C, pokój 8, 00-668 Warszawa

Powrót do spisu treści