ePW
Tytuł projektu: „ePW – wzrost jakości i dostępności kształcenia z wykorzystaniem zintegrowanej platformy e-usług”
Projekt Politechniki Warszawskiej pt. „ePW – wzrost jakości i dostępności kształcenia z wykorzystaniem zintegrowanej platformy e-usług”, przeszedł pomyślnie etap oceny merytorycznej i uzyskał łącznie 43,00 punkty z 47, 00 możliwych do uzyskania w ramach Działania 2.1 „E-usługi”, Poddziałanie 2.1.1 „E-usługi dla Mazowsza, Typ projektu: Wykorzystanie TIK do obsługi procesów związanych z edukacją na uczelniach wyższych”.
Zakończono realizację projektu
Zgodnie z decyzją nr 114 /2021 Rektora Politechniki Warszawskiej z dnia 25 maja 2021 r. – na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r., poz. 478, z późn. zm.) w związku z § 156 Statutu PW, traci moc decyzja nr 162/2017 Rektora PW z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie realizacji w Politechnice Warszawskiej Projektu „ePW – wzrost jakości i dostępności kształcenia z wykorzystaniem zintegrowanej platformy e-usług”, wraz z decyzją zmieniającą nr 329/2020. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Otrzymanie dofinansowania
W związku z powyższym Politechnika Warszawska otrzymała unijne wsparcie na usprawnienie dostępu do usług edukacyjnych.
Beneficjent: Politechnika Warszawska
Całkowita wartość projektu: 3 880 869,06 zł
Całkowite wydatki kwalifikowalne projektu: 3 809 694,20 zł
Kwota dofinansowania EFRR: 2 599 354,24 zł
Wkład własny: 1 281 514,82 zł
Wkład własny kwalifikowalny: 1 210 339,96 zł
Działanie: 2.1 E-usług
Cele projektu
Główny cel projektu:
„W ramach projektu pt.” ePW – wzrost jakości i dostępności kształcenia z wykorzystaniem zintegrowanej platformy e-usług”, studenci i pracownicy PW zyskają dostęp do platformy e-learningowej, która umożliwi im zdalne korzystanie z materiałów dydaktycznych i szkoleniowych, czy też monitorowanie efektywności nauki.
Celem głównym projektu jest rozwój społeczeństwa informacyjnego Mazowsza poprzez wdrożenie systemu e-usług na rzecz społeczności regionu, kandydatów, studentów i pracowników Politechniki Warszawskiej, organizacji współpracujących, który podniesie jakość zarządzania uczelnią.
Cele szczegółowe:
- zwiększanie liczby oraz jakości usług udostępnianych w formie elektronicznej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) na rzecz społeczności Mazowsza;
- znacząca poprawa jakości obsługi kandydatów na studia, studentów i pracowników Uczelni;
- zwiększenie poziomu ochrony danych przetwarzanych w systemach informatycznych podmiotów działających na Mazowszu;
- zapewnienie bezpieczeństwa wdrażanych systemów informatycznych oraz przetwarzania danych zgodnie z obowiązującym prawem;
- poprawa niezawodności systemów informatycznych poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii o wysokiej skalowalności rozwiązań;
- podniesienie poziomu informatyzacji Uczelni;
- ujednolicenie infrastruktury teleinformatycznej Uczelni poprzez integrację platformy e-usług z innymi systemami informatycznymi;
- zwiększenie efektywności pracy poprzez lepsze zarządzanie zadaniami i ich rozliczalnością;
- poprawa jakości współpracy Uczelni z organizacjami;
-
poprawa konkurencyjności Uczelni, regionu, kraju oraz Unii Europejskiej dzięki korzystaniu
z udostępnionych e-usług nie tylko mieszkańców regionu, ale także studentów i naukowców
z kraju i zagranicy; - uruchomienie nowych kanałów kontaktu ze studentami z zagranicy;
-
zapewnienie interooperacyjności z platformami krajowymi świadczenia e-usług, w tym
z platformą ePUAP.
Powyższe cele bezpośrednie przekładają się na szereg celów pośrednich, wśród których wymienić należy:
- rozwój e-usług o jak najwyższym stopniu dojrzałości, z których korzystać będą obywatele;
- poprawa dostępności do publicznej informacji dla mieszkańców miasta i województwa;
- usprawnienie procesu obsługi interesanta;
- poprawa jakości świadczonych usług publicznych;
- usprawnienie procesu gromadzenia danych i informacji oraz poziomu ich bezpieczeństwa;
- rozwój kompetencji pracowników Uczelni.
Jak wynika z analizy, głównym problemem w skali całego kraju, a tym samym i w Warszawie, jest niewystarczający stopień wykorzystania technologii TIK oraz zbyt niski poziom rozwoju e-usług w pracy instytucji edukacyjnych, czy szerzej instytucji publicznych w stosunku do rzeczywistych potrzeb.
Wobec powyższego, celem prowadzonych działań jest rozwój infrastruktury teleinformatycznej umożliwiającej uruchomienie usług elektronicznych a także dążenie do upowszechniania stosowania nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych TIK w życiu codziennym.
Zwiększona dostępność usług świadczonych on-line, polegać będzie m.in. wymianie danych
i zasobów ogólnie dostępnych rejestrów publicznych w oparciu o określone wymagania zapisane
w krajowych ramach interoperacyjności systemów.
Wykorzystanie zaawansowanych technologii ICT w miejscu pracy wpłynie na podniesienie kompetencji personelu, wyrównanie szans grup zawodowych na rynku pracy.
Powyższy cel główny oraz cele szczegółowe projektu zostaną osiągnięte poprzez realizację następujących zadań inwestycyjnych:
- zakup i wdrożenie systemów oprogramowania;
- rozbudowa środowiska przetwarzania danych dla wdrażanych systemów;
- rozbudowa kompleksowego systemu bezpieczeństwa danych;
- integracja z innymi systemami i rejestrami zewnętrznymi;
- wdrożenie i efektywne stosowania rozwiązań „chmury obliczeniowej”;
- wdrożenie platformy elektronicznej świadczenia e-usług dla mieszkańców regionu, studentów oraz pracowników Uczelni;
- zapewnienie interoperacyjności systemu informatycznego z platformą krajową ePUAP.
Zasięg oddziaływania:
Projekt pt. „ePW – wzrost jakości i dostępności kształcenia z wykorzystaniem zintegrowanej platformy e-usług” będzie oddziaływał przede wszystkim na społeczność Warszawy, Mazowsza oraz w mniejszym stopniu - pozostałych rejonów kraju.
Korzyści w wymiarze jakościowym:
Zgodnie z założeniami realizacja projektu przyniesie szereg korzyści jakościowych:
- usprawnienie procesu rekrutacji – poprzez wdrożenie szeregu e-usług ułatwiających i w dużym stopniu automatyzujących sam proces rekrutacji;
- usprawnienie procesów dydaktycznych – poprzez wdrożenie szeregu usług zapewniających narzędzia ułatwiające w dużym stopniu realizację tych procesów;
- usprawnienie relacji studenta z Uczelnią - umożliwiających załatwianie szeregu spraw bez konieczności osobistego kontaktu;
- usprawnienie funkcjonowania Uczelni - poprzez wdrożenie systemów zarządzania i obiegiem informacji;
- ułatwienie i upowszechnienie dostępu do informacji - dzięki rozbudowie portalu internetowego;
- interoperacyjność systemu informatycznego z platformą krajową e-PUAP zapewni wymianę danych między instytucjami z wygodą dla obywatela;
- wzrost kompetencji pracowników - poprzez wdrożenie projektu nastąpi podniesienie kwalifikacji personelu w zakresie wykorzystania technologii TIK w codziennej pracy.
Realizacja projektu przyczyni się do upowszechnienia i usprawnienia realizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną, co przełoży się na usprawnienie i poprawą funkcjonowania Uczelni.
Planowane efekty
Efektem realizowanego projektu będą e-usługi w obszarze „front office”, których wdrożenie będzie w pewnym stopniu poparte przygotowaniem zaplecza informacyjnego w obszarze „back-office”.
Projekt „ e-PW”, zakłada realizację działań polegających na wykorzystaniu TIK do obsługi procesów związanych z edukacją na uczelniach wyższych, celem świadczenia usług drogą elektroniczną, dla podniesienia dostępności, jakości i efektywności kształcenia w regionie, w tym wprowadza rekrutację przez Internet, jak również e-learning.
Realizacja projektu przyniesie następujące efekty:
- budowa platformy e-usług edukacyjnych, która zapewni dostęp do szeregu różnych kanałów i sposobów współpracy oraz wymiany informacji;
- usprawnienie systemu zarządzania procesem dydaktycznym i podejmowania decyzji zarządczych;
- wprowadzone zostaną uproszczenia administracyjne związane z obsługą toku studiów oraz nastąpi poprawa jakości obsługi, co będzie odczuwalne dla obywateli – mieszkańców miasta, powiatu oraz regionu;
- zapewnienie szerokiego dostępu do informacji publicznych, co będzie skutkowało oszczędnością czasu na obsługę studentów i pracowników;
- spełnienie standardów w zakresie bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz przetwarzania danych zgodnie z obowiązującym prawem;
- spełnienie standardów WCAG 2.0 dla osób niepełnosprawnych oraz szerzej wytyczne w zakresie unijnych polityk horyzontalnych w tym zasadę równości szans i niedyskryminacji.
Efekty zewnętrzne:
Realizacja projektu powinna poprawić jakość życia użytkowników. Wartość projektu dla lokalnej społeczności jest w dużej części niewymierna, jednak przyjąć można, że dzięki realizacji projektu znacznie poprawi się jakość obsługi użytkowników oraz nastąpi zmniejszenie nakładów pracy pracowników uczelni.
Korzyści z uruchomienia e-Usługi:
- efektywne wsparcie kandydatów na studia w wyborze kierunku studiów;
- łatwiejsza możliwość porównywania kierunków studiów oraz przedmiotów;
- efektywne wsparcie studentów realizujących elastyczny tok studiów w wyborze przedmiotów;
- skuteczne wsparcie studentów w informowaniu ich o spełnieniu lub braku spełnienia efektów kierunkowych;
- zintegrowana informacja o modelowym planie studiów;
- szybki dostęp kandydatów na studia do elektronicznej wyszukiwarki kierunków oraz przedmiotów na Wydziałach Politechniki Warszawskiej;
- dostęp studentów do informacji o przedmiotach realizowanych w ramach już wybranych kierunków studiów;
- pomoc w wyborze przedmiotów do realizacji w ramach toku studiów;
- możliwość analizowania zmienności efektów kształcenia w czasie;
- polepszenie jakości obsługi poprzez zwiększenie szybkości załatwiania spraw dotyczących edukacji i toku studiów;
- zwiększenie jakości kształcenia poprzez łatwiejszy dostęp do informacji;
- poprawa promocji uczelni;
- ułatwiony kontakt użytkowników;
- dostęp do wielu usług w jednym miejscu;
- możliwość samodzielnego przedłużania karty elektronicznej;
- dostęp do usługi ze spersonalizowaną informacją;
- zwiększenie dostępności informacji przez integrację z usługą ePW-MojePW.
Kalendarium
Data | Zdarzenie |
---|---|
09.12.2016 | Złożenie wniosku do Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych |
03.02.2017 | Rozstrzygnięcie konkursu |
11.08.2017 | Rozpoczęcie prac w zespołach projektowych w PW – ponad 30 osób z 12 wydziałów i jednostek organizacyjnych PW |
16.08.2017 | Ogłoszenie przetargu na sprzęt – infrastruktura na potrzeby projektu |
13.02.2018 | Ogłoszenie przetargu na Wykonawcę oprogramowania |
11.05.2018 | Wybór najlepszej oferty na Wykonawcę oprogramowania |
11.06.2018 | Podpisanie umowy z Wykonawcą oprogramowania |
14.03.2019 | Zakończenie fazy projektowania realizacji usług |
31.03.2020 | Zakończenie realizacji systemów ePW-Eduroam oraz ePW-Zdarzenia |
01.10.2020 | Wdrożenie produkcyjne moodle i OpenMeetings (ePW-Edukacja), uruchomienie pilotażowe ePW-MojePW |
30.11.2020 | Wdrożenie pozostałych systemów ePW |
15.12.2020 | Zakończenie realizacji projektu |
28 marca 2017 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie została podpisana Umowa o dofinansowanie projektu Politechniki Warszawskiej pt.”ePW – wzrost jakości Podpisanie umowy
i dostępności kształcenia z wykorzystaniem zintegrowanej platformy e-usług”.
Ze strony Zarządu Województwa Mazowieckiego umowę podpisali:
Pan Wiesław Mariusz Rabosz - Wicemarszałek; Pan Rafał Rajkowski - Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego, natomiast ze strony Politechniki Warszawskiej, umowę podpisał Pan Andrzej Zajkowski - Dyrektor Centrum Informatyzacji PW.
Komitet Sterujący
Lokalizacja projektu
Projekt będzie realizowany na terenie miasta stołecznego Warszawy w województwie mazowieckim. Miasto stołeczne Warszawa jest gminą miejską mającą status miasta na prawach powiatu. Jest największym miastem polskim; zarówno pod względem liczby ludności (1 720 398 zameldowanych mieszkańców w grudniu 2010 r.); jak i powierzchni (517;24 km²). Pełni rolę centralnego ośrodka naukowego; kulturalnego; politycznego oraz gospodarczego. Na jej terenie siedziby mają wszystkie instytucje i urzędy władzy ustawodawczej; wykonawczej i sądowniczej. Mieszczą się w niej siedziby Sejmu i Senatu RP; Prezydenta; Rady Ministrów oraz innych władz centralnych i regionalnych.
Ze względu na swoje położenie w centralnej Polsce województwo mazowieckie jest węzłowym punktem komunikacyjnym. W Warszawie stolicy Polski i jednocześnie największym mieście województwa mieści się lotnisko im. F. Chopina. W województwie krzyżują się także ważne szlaki dla gospodarki europejskiej: m.in. droga Paryż – Berlin – Warszawa – Moskwa (główna europejska oś komunikacyjna na szlaku wschód – zachód); oraz droga z północnego wschodu Europy do Europy Środkowej. Rozbudowana sieć drogowa i kolejowa łączy Mazowsze z pozostałymi regionami kraju.
Jak wskazano na poniższej mapie, Politechnika Warszawska - beneficjent projektu - ulokowana jest w samym centrum Warszawy.